​Privacystatement

Wens je een advies op maat of sluit je een verzekering via ons af? Dan ontkom je er niet aan om persoonlijke gegevens in te vullen. Wij begrijpen dat je daar meer over wil weten. We leggen je graag uit waar we je gegevens voor nodig hebben en hoe we ermee omgaan.

Gebruik van onze site

Independer houdt gegevens bij als je onze website bezoekt en als je onze mails leest. Dit doen heel veel websites. Dat doen we om in de gaten te houden of de website werkt zoals het hoort, maar ook om te onderzoeken hoe je de website gebruikt en vervolgens deze zo goed mogelijk op jou als bezoeker of klant af te stemmen. Ook gebruiken we de gegevens om heel gericht informatie en aanbiedingen op de site te zetten. Als je onze site bezoekt vragen we je of we gegevens in je browser mogen opslaan, zoals cookies. Als je dat niet goed vindt, slaan we alleen informatie op die echt nodig is om de site te laten werken. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat we je niet steeds dezelfde vragen stellen, we je steeds in jouw taal te woord kunnen staan, of je je gegevens tijdens een bezoek niet steeds opnieuw hoeft in te vullen. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over de cookies die we plaatsen. Je kan hier ook je keuze wijzigen.

Welke gegevens gebruiken wij?

​"Gewone" persoonsgegevens

Meestal vragen wij je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Soms vragen we ook andere gegevens bij het afsluiten van een autoverzekering. Bijvoorbeeld de nummerplaat van je wagen. Het verschilt per product of dienst welke gegevens wij nodig hebben. Meestal zal je je gegevens zelf aan ons doorgeven. Soms krijgen wij jouw gegevens op een andere manier. Wij vragen bijvoorbeeld gegevens over je auto op in de Eurotax-database.

Bijzondere persoonsgegevens

Wij zijn extra voorzichtig met gevoelige gegevens. Dat zijn gegevens die extra beschermd worden door de wet of waarvan we weten dat die makkelijk misbruikt kunnen worden. Daaronder verstaan we bijvoorbeeld:·        

  • Gegevens over je bankrekening: soms hebben we die zelf nodig, soms omdat je een machtiging afgeeft aan de financiële instelling.
  • Strafrecht gegevens: bij sommige verzekeringen moeten we van verzekeraars vragen of je een strafrechtelijk verleden hebt, zodat het risico voor een verzekering bepaald kan worden.
  • Medische gegevens: voor sommige autoverzekeringen moeten we van de verzekeraars vragen of er een lichamelijke reden is waarom je een auto minder goed kunt besturen.​

Welke contactmomenten leggen wij vast?

Wij leggen wat wij met je afspreken vast en gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. Hieronder een aantal voorbeelden van contactmomenten die we vastleggen.

Telefoon

Independer helpt je graag via de telefoon. Om te zorgen dat wij je nog beter van dienst kunnen zijn, kunnen we telefoongesprekken opnemen. Dit laten we je wel altijd eerst even weten. We nemen gesprekken op voor trainings- en opleidingsdoeleinden of om terug te beluisteren wat we met elkaar hebben afgesproken. De gespreksopnames bewaren wij maximaal 1 jaar. Om onze service elke dag beter te maken, analyseren we deze gesprekken. Zo kunnen wij onze experts continue blijven trainen. Ook zien wij op deze manier hoe vaak er over bepaalde onderwerpen gebeld wordt. Hier kunnen wij dan onze dienstverlening op afstemmen.

WhatsApp

Independer helpt je ook graag via WhatsApp. Wij gebruiken de informatie die je ons via WhatsApp geeft, om je verder te kunnen helpen.

Brieven en e-mails

De brieven en e-mails die wij sturen en van je ontvangen bewaren wij in je adviesdossier.

Social Media

Als je met ons communiceert via Social Media, zoals bijvoorbeeld Facebook of Twitter, dan bewaren wij deze vragen en reacties.

Klanttevredenheidsonderzoek (“NPS”)

Wij willen de beste service aan onze klanten bieden. Om te kijken of dat is gelukt, vragen we je soms om ons te beoordelen. Misschien heb je aangegeven dat het eigenlijk veel beter kon. We kunnen je dan benaderen om te vragen hoe wij volgens jou onze service nog beter kunnen maken.

Delen van gegevens

Van wie krijgen wij jouw gegevens en met wie kunnen wij die delen?

  • Technische dienstverleners die ons helpen bij het leveren van onze diensten aan jou. Daarbij kun je denken aan de partijen die onze website hosten of partijen die ons helpen om (veilig) informatie uit te wisselen.
  • Partijen die de premies berekenen of ons informatie geven over het risico dat je wil verzekeren.

Fraude- en risicobeheersing

Verzekeraars delen gegevens met elkaar via Datassur in bestanden zoals RSR, Car@ttest, etc. Dat doen ze om risico’s beheersbaar te maken en fraude tegen te gaan. Independer als tussenpersoon heeft geen toegang tot dit systeem en kan dus geen gegevens raadplegen of vastleggen.

Hoe lang bewaren wij je gegevens?

Als wij je gegevens anoniem maken, dan verwijderen wij alle gegevens die naar jou verwijzen.


Beveiliging

Hoe zorgen wij dat jouw gegevens veilig zijn bij ons? Onze website en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van jouw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met jouw gegevens. Heb je toch een (beveiligings-)probleem gevonden? In ons Responsible Disclosure beleid lees je hoe je dit veilig aan ons kunt melden.

Jouw rechten

Wat zijn jouw rechten?

Jouw rechten zijn ook in de wet geregeld. Je mag:

  • Jouw gegevens bij ons opvragen.
  • Jouw gegevens laten veranderen als die niet kloppen.
  • Jouw gegevens laten verwijderen. Het komt echter ook voor dat wij je gegevens niet kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld omdat wij je gegevens nog nodig hebben, of omdat we wettelijk verplicht zijn je gegevens nog te bewaren.
  • Bezwaar maken tegen bepaald gebruik van jouw gegevens. Als je bijvoorbeeld geen e-mails meer van ons wilt ontvangen, of niet wil dat we hier je klantprofiel voor gebruiken. In onze e-mails staat een link waarmee je je kunt afmelden. Je mag ook bellen. In andere gevallen geef je duidelijk aan waarom je bezwaar maakt, zodat wij dit kunnen beoordelen.
  • Je toestemming stoppen. Gaf je ons toestemming om jouw gegevens te gebruiken? Dan mag je je toestemming later weer herroepen. Wij gebruiken je gegevens vanaf dat moment niet meer.
  • Je gegevens overdragen. Wanneer je gegevens aan ons hebt verstrekt met jouw toestemming of op basis van onze overeenkomst. Overdragen kan aan een andere partij of aan jezelf.
  • Het gebruik van je gegevens tijdelijk beperken. Bijvoorbeeld als je bezwaar hebt gemaakt tegen gebruik van jouw gegevens.

Hoe maak je gebruik van jouw rechten?

Stuur ons een brief samen met een kopie van je ID-kaart of paspoort, of maak gebruik van ons contactformulier. In het contactformulier kan je de kopie van je paspoort of ID-kaart uploaden. Maak je rijksregisternummer of foto steeds onleesbaar. Van zodra we je geïdentificeerd hebben, vernietigen we de kopie van je ID-kaart of paspoort. Uiterlijk vier weken na ontvangst van je bericht, ontvang je van ons een reactie.

Independer.be N.V. 
T.a.v. de Data protectie officer (DPO) Mediaplein 1
2018 Antwerpen

Vraag, tip of klacht?

Heb je een vraag, tip of klacht over privacy bij Independer? Stuur een e-mail naar de Data protectie officer (DPO) van Independer via privacy@independer.be. Je kunt ook een brief sturen naar:

Independer.be N.V.
T.a.v. de Data protectie officer (DPO) Mediaplein 1
2018 Antwerpen

Komen wij er samen niet uit? Leg je klacht dan voor aan de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Wijzigingen

Wij kunnen dit privacystatement veranderen. Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels. Of als wij nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Op onze website vind je altijd de laatste versie. Deze laatste versie is van 1 juni 2020.

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.