​Dagwaarde: wat is mijn auto waard?

Wat is het verschil tussen de dagwaarde en de cataloguswaarde?

Er bestaan drie soorten waardebepalingen: cataloguswaarde, inruilwaarde en dagwaarde. 

Allereerst staat de cataloguswaarde of aangenomen waarde voor de oorspronkelijk prijs van je wagen in nieuwe staat. Deze waardebepaling wordt gebruikt om de prijs van je autopremie te berekenen. 

De inruilwaarde vervolgens is de prijs die je krijgt aangeboden van de garage, wanneer je jouw auto inruilt voor een nieuwe. Deze waardebepaling heeft niets te maken met de waarde waarop verzekeraars zich baseren om je autopremie te bepalen. Als je een nieuwe auto koopt, zal je in ruil voor je oude wagen nog een bedrag ontvangen. Dit bedrag heet de inruilwaarde. 

Bij de dagwaarde of ook wel marktwaarde, reële waarde of werkelijke waarde genoemd, wordt rekening gehouden met de ouderdom en de staat van de auto. Deze waardebepaling wordt ook gebruikt om de prijs van je autopremie te bepalen. Andere elementen die de prijs bepalen zijn:

  • het merk, het model, het type en de serie 
  • het aantal gereden kilometers
  • accessoires in je auto​

Wat is mijn auto waard?

Bij Independer hanteren we een eigen dagwaarde berekening, ontwikkeld door experten, om de prijs van je autoverzekering te bepalen. Het is een vooraf bepaalde afschrijving die plaatsvindt, gebaseerd op de leeftijd van je wagen. Het is handig dat ook jij de dagwaarde van je auto kent. Lees hieronder meer.

Waarom de dagwaarde berekenen?

In verschillende situaties kan het handig zijn om de huidige waarde van je auto te kennen. 

​Situatie 1: je verkoopt je auto

Je wil je auto verkopen en het liefst tegen een faire prijs uiteraard. Het is handig om je te baseren op de dagwaarde. De verkoopprijs moet niet exact gelijk te zijn aan de marktwaarde. In uitzonderlijke gevallen is je auto meer waard dan de originele prijs zoals bij oldtimers.

Situatie 2: een andere auto kopen

Koop een tweedehands auto nooit onbezonnen. Doe even wat research naar de correcte waardebepaling van het specifieke merk en model dat je op het oog hebt. Als je de werkelijke waarde kent, voorkom je dat je te veel betaalt. Meestal vragen garages of autodealers iets meer dan de reële waarde, omdat ze winst willen maken. Dat is veel minder het geval bij particulieren, maar wees steeds oplettend. 


Tip... 

Zowel bij de aankoop als de verkoop van een tweedehandsauto raden we aan om websites van bekende tweedehands autodealers te raadplegen. Bij AutoScout24 kan je jouw profiel ingeven en de prijzen bekijken van vergelijkbare auto’s. Neem een gemiddelde van de verkoopprijzen om de dagwaarde van het betreffende model te kennen.

​Situatie 3: je auto is perte totale

De reële waarde wordt gebruikt wanneer de verzekeraar schade moet vergoeden. Een schade-expert wordt aangesteld om te controleren of de schadekosten de werkelijke waarde overstijgen. Als dat het geval is, wordt de wagen perte totale verklaard. De schade wordt dan niet meer gerepareerd. Men spreekt van economisch totaal verlies. 

Er kan ook sprake zijn van een technisch totaal verlies. In dat geval is de auto dusdanig zwaar beschadigd dat een herstelling niet meer kan plaatsvinden. Bij een perte totale wordt de werkelijke waarde van je auto berekend vóór het schadegeval plaatsvond. Dit bedrag wordt aan je uitgekeerd. 

Independer gebruikt cookies

Independer gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren en je relevante advertenties te kunnen laten zien. De partijen waarmee we samenwerken kunnen dan zien dat je onze website hebt bezocht. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.